Příspěvky

Svalové dysbalance u psů a dogfitness s Eliškou Šuhaj

Obrázek
Nakrmit, vyvenčit, zapřáhnout, vypřáhnout a to pořád dokola. Dnes už se nám do této rutiny dostávají i další aktivity, které mají na náš sport, potažmo na zdraví a výkonnost našich psů vliv. Řeč je o kompenzačních trénincích, které jsou v lidském sportu nepostradatelnou tréninkovou jednotkou. V našem sportu tomu donedávna tak úplně nebylo. V psích sportech a v mushingu zejména projde každá novinka několika fázemi, než je proces implementace ukončen. Pro odlehčení jsem tyto fáze pojmenoval a každý je jistě dobře zná. Fáze 1) každý se tomu vysmívá Fáze 2) aktivní bojkot a nesnášenlivost vůči těm, kteří to praktikují Fáze 3) tajné experimentovaní a zapírání Fáze 4) všichni tvrdí, že to celou dobu obhajovali a dělali V případě dogfitness a jiných kompenzačních tréninků jsem naštěstí již v poslední fázi a proto jsem mohl bez obav udělat rozhovor s Eliškou Šuhaj, kterou pavažuji za "samouka experta" na vysoké úrovni. Osobně jsem její lekci navštívil, sleduji její práci online a vid

Polarizovaný trénink 80/20 a jeho využití v tréninku mushingu

Obrázek
  Co je to polarizovaný trénink 80/20? Jak napsal Tomáš Mika: " O polarizovaném tréninku se více mluví, než se o něm ví ". Následoval článek o jeho využití u běžců vytrvalců. Nutno dodat, že vnesl do tohoto tématu zajímavý náhled na tzv. tréninkovou "grey zone". K vysvětlení metody, tento tréninkový model pracuje s pravidlem, které říká, že 80% výkonu trávíme pod AP (aerobním prahem) a zbylých 20% nad ANP (anaerobním prahem). Vynecháváme tedy z tréninku meziprahovou intenzitu již zmíněnou grey zone, kterou známe také jako tempový výkon / tempovou vytrvalost.  V praxi to vypadá tak, že v měsíci naběháte 24 hodin v objemech a 6 hodin nad aerobním prahem v intervalech a speciálních tempech. Na každých 20 minut nad ANP prostě musíte nalítat 80 minut pod AP. Začínajícím běžcům a sportovcům obecně může připadat, že nic nedělají, běhají pomalu a necítí posun. Je vůbec reálné se někam posunout? Podle všeho ano a mnohem dál než v případě neustálého trénování nad ANP. Profíci

Výsledek dotazníku

Obrázek
První vlaštovky dotazníku jsem už zpracoval a přehledně přichystal v následujícím článečku. Předem avizuji, že kouzlo statistických údajů získaných z dotazníků má několik nevýhod: Odpovídají pouze ti, kteří chtějí a mají na to čas Odpovídají pouze ti z míst, kde se dotazník objevil Odpovědi mohou být " přikrášleny " vzhledem k povaze dotazníku Efekt sociální buliny - individuální mushing Mnoho dalších vlivů, které výsledek zkreslují Abych zbytečně neprotahoval, tak přejdu rovnou k prvním zajímavostem. Průměrným respondetem dotazníku je žena ve věku 31,3 let věnující se canicrossu na neoficiální úrovni s jedním psem a to křížencem. Nejvíce ji vadí agresivita psů na trati. Také jí vadí nesportovní chování některých závodníků a porušování pravidel. Naopak na závodech má ráda jejich atmosféru a možnost setkat se s přáteli. Následně přikládám tři grafy, které nepřekvapí: Jakým disciplínám se věnují naši respondenti? Ženy obecně inklinují k méně technické disciplíně běhu. To celých

Recenze - multi-sportovní hodinky COROS PACE2

Obrázek
Proč COROS PACE 2? Jako běžec a člověk prahnu po nových technologiích, které posouvají efektivitu tréninku stále výš. Logicky jsem tedy sáhl po hračce STRYD WIND, o které jsem se rozepsal ZDE . Nicméně tento wattmetr se nechtěl příliš kamarádit s mými zánovními hodinkami Garmin FR 235.  Během roku běhání s wattmetrem se na e-shopu www.s1w.cz objevily tyto hodinky a slibovaly onu kýženou spolupráci se STRYDEM bez nutnosti instalace externí aplikace a dalších úkonů. Sáhl jsem tedy po nové značce a to hned po první várce v ČR! Tuto recenzi budu po dobu užívání hodinek aktualizovat a doplňovat o nové poznatky. Příběh legendy : Značka COROS sází na svou poutavou reklamu s běžeckou celebritou Eliud Kipchoge . Při překonání "Sub 2" maratonu pod dvě hodiny měl tento fenomenální keňský vytrvalec na rukou právě COROS PACE 2. Kipchoge doslova řekl:   "Nemohu trénovat bez hodinek. Jsem maratonec a když běžím dlouhý běh, tak oblékám jen ty nejlehčí a pohodlné věci. COROS momentálně

Anketa mezi individuály a mushery

Obrázek
 Prosím o pravdivé vyplnění anonymní ankety. Výsledky ankety následně zpracuji do článku a přiložím úvahu o současném stavu našeho sportu z pohledu otázek ankety.  Smyslem ankety je získat přehled o počtu aktivně sportujících "musherů" - ať individuálů, tak i musherů se  spřežením. Vyplňujte a sdílejte dál. Předem děkuji za Váš čas... ANKETA ZDE

Tipy a triky pro canicrossaře

Obrázek
V následujícím článku naleznete pár osvědčených rad a vychytávek, které vám můžou přijít vhod nejen při canicrossovém závodu, ale i při tréninku. Nejde o výtah obecně známých věcí, ale o zkušenosti nabyté vlastní cestou sportem, kterou jsme u nás v partě šli. Původně jsem chtěl shrnout jen pár bodů, ale s každým dalším bodem na mě vyskočilo několik jiných, které by byl hřích nezmínit. Ve finále to vydalo na rozsáhlý článek. 1) Start, cíl a trať Kde začít? Kde jinde než na startu! Naučte sebe i svého psa respektovat nepsaná pravidla pro pohyb na trati, po startu a v cíli.  Na trať vstupujeme vždy a pouze startem. Má to své důvody a tím hlavním je fakt, že od startu se už běží po trati, ze které se neuhýbá. Start vnímám jako vchod do tunelu, ze kterého se dostanu ven až v cíli. V případě, že na trať pravidelně vstupujete nebo jí opouštíte v určitém místě mimo start a cíl, existuje reálná šance, že vám do tohoto

První zkušenosti s wattmetrem Stryd wind - jak to sakra funguje? Závod!

Obrázek
Jak jsem se k běžeckému wattmetru dostal Dobrá kamarádka mi jen tak mezi slovy poslala odkaz na inzerát. Stálo tam "Prodám wattmetr Stryd wind, trénink s Watty mě nijak neoslovil". Vzhledem k tomu, že jsem měl o tréninku s watty něco málo načteno a věděl jsem, že je to poslední technologický výkřik mezi běžci, tak jsem neváhal a Stryd koupil. Díky Lucko :-) Co znamenají watty pro běžce? Pro mnoho běžců neznamenají vůbec nic. Tuzemská běžecká scéna je poměrně odolná při aplikaci nových tréninkových metod a proto ani nenalezneme mnoho česky psaných článků o běhání s watty. Pokud se chcete něco dovědět o běhu s watty, tak budete muset oprášit angličtinu a brázdit vody nekonečného internetu. Běžecké watty jsou prostou jednotkou výkonu. Výsledná cifra, kterou nám sporttester ukazuje, je výsledkem vzorce, který zohledňuje Vaší hmotnost, rychlost, profil tratě, odpor větru/vzduchu a běžeckou techniku. Ať si to chceme přiznat nebo ne, tak náš běh z bodu A do bodu B vyžaduje určitý vý

2. Část: Tim Noakes o vážném problému nadměrné hydratace ve vytrvalostních sportech

Obrázek
Kdy jsme začali pít více vody? Bylo to v době, kdy se do sportu začal aktivně angažovat nápojový průmysl. V roce 1969 zahájil známý americký fyziolog David Costill novou studii o hydrataci sportovců. Gatorade se právě dostal na trh (dnes spadá pod Pepsi). Pan Costill tedy oslovil Gatorade a nabídl jim spolupráci při studii, která měla ověřit, zda jejich energetické nápoje skutečně fungují. Motivace pana Costilla byla zřejmá, snažil se získat financování své laboratoře. Udělal první studii, ve které pracoval s lidmi jako byl Amby Burfoot - vítěz Bostonského maratonu 1968 - bez kapky vody. Costill ho nechal běhat při zavodňování až 1,2 litru za hodinu na běžícím pásu, a pak pokus opakoval, když nepil. Když Burfoot přijímal tekutiny, tak se ukázalo, že jeho tělesná teplota je mnohem nižší a proto Costill předpokládal, že je to pro běžce lepší. Ale když test hodnotil subjektivně přímo Amby Burfoot, řekl, že se cítil mnohem lépe, když běžel bez pití. Costill tehdy předpokládal, že je

1. Část: Tim Noakes o vážném problému nadměrné hydratace ve vytrvalostních sportech

Obrázek
Úvod Volný překlad rozhovoru publikovaném na webu www.outsideonline.com z roku 2012. V ČR stále nepochopené téma! Jihoafrický sportovní vědec Dr. Tim Noakes chce změnit způsob, jakým vytrvalostní sportovci přemýšlejí o hydrataci. Věří, že v průběhu posledních 30 let byli lidé soustavně tlačeni k tomu, aby při tréninku přijímali více tekutin. Výsledkem je, že výkon utrpěl těžkou ránu a lidé umírali. Zdokumentoval tucet úmrtí při vytrvalostních závodech způsobených hyponatrémií spojenou s výkonem, což je stav, který nastane, když sportovci pijí příliš mnoho tekutiny. Noakes získal doktorát z medicíny a přírodních věd z University of Cape Town v Jihoafrické republice. Sám se zůčastnil více než 70 maratónských a ultramaratonových závodů. Napsal více než 50 studií na toto téma, ale jeho pièce de résistance, tedy dílo, kterého proslavilo je kniha Waterlogged, známá také jako Utopený sportovec. Tato 429 stránková kniha pojednává o závažném problému nadměrné hydratace ve vytrvalostní

Co je to superkompenzace a jak s ní pracovat?

Obrázek
Každý už určitě slyšel onu magickou formuli superkompenzační cyklus. Pod tímto slovním spojením se skrývá více vědy, než je na první pohled zjevné. Rozhodl jsem se sepsat velmi zjednodušeně pár řádků podpořených několika grafikami. Omlouvám se odborné veřejnosti za bagatelizaci tak komplexního procesu, jakým superkompenzace bezesporu je :-) CO TO JE? Vysvětlíme si laicky, co ta superkompenzace vůbec je. Z hlediska biochemických procesů v těle je to reakce organismu na silný stimul, který si tělo vyložilo jako impulz ke zlepšení. Stav následující po náročném tréninku se tělo snaží kompenzovat natolik, aby příště stejné zatížení zvládlo lépe. Z hlediska plánování tréninků je superkompenzace chvíle, kdy byste měli zařadit do tréninku náročný trénink. Organismus je na něj nejlépe připravený a s dobře promyšlenou intenzitou zatížení a odpovídající následnou regenerací dojde k nárůstu adaptační kapacity = zlepšíte se! Superkompenzace je tedy chvíle, kdy je Vaše tělo připraveno podat