top of page
Obrázek autoraJan Hladký

Flexibilní vodič tažné šňůry

Aktualizováno: 20. 6.

Obsah



Jak to vlastně začalo?


V říjnu 2021 jsem si začal všímat na videích zahraničních závodníků v Bikejöringu zajímavého "tykadla", které mají namontované na kole. Sledování účtů a videí nakonec vyústilo v pár troufalých dotazů na výrobce. Okamžitě jsem byl přesměrován mladičkou španělskou závodnicí přímo k prodejci. Šlo o španělský mushingový e-shop, kde tato plastová "tykadla" nabízeli za asi €45-50. Prvotní nápad byl koupit si jedno pro sebe a hodit to na kolo. Jenže poštovné vyšlo na polovinu hodnoty výrobku a tak jsem se rozhodl vzít deset kusů a nabídnout je mezi přáteli. Tím jsem bohužel skončil protože e-shop se nekomunikoval příliš pružnět v angličtině. Po pár pokusech jsem to vzdal.




Zklamání a zoufalá touha po podobném tykadlu mě dovedla k myšlence si nechat vyrobit podobného krasavce na 3D tiskárně. Protože pracuji v plastařině a jsem obklopen technology a konstrukčními inženýry plastových výrobků, tak jsem zadal řešení mého problému partě kompetentních nadšenců. K mému zklamání byl 3D tisk okamžitě smeten ze stolu kvůli nevyhovujícím vlastnostem 3D tisknutých výrobků v takovém rozměru, který jsem požadoval. Následovaly asi týden přemýšlení, až mi na stůl přistál nápad jednoho z výše zmíněných, který navrhoval vyřezávat plastové díly z polypropylenové desky o tloušťce 6-8 mm. Dostupnost desek je dobrá, cenově rozumná a hlavně vlastnosti takového plastu jsou v souladu s požadavky. Tím moje "tykadlo" nabralo nový směr a motivace proto to dotáhnout opět narostla.



Jak to bude velký a z čeho to bude?


Původním rozměrem bylo 40 cm dlouhé tykadlo a 10 cm dlouhá základna. Dohromady nějakých 47 cm délky a to celé v síle 5mm. Nebudu lhát, když řeknu, že to vypadalo strašně a ještě hůř se to chovalo. Při teplotách kolem 20-25 stupňů se tykadlo vlastní vahou a vahou vodítka ohýbalo to nepříjemných úhlů a nedrželo tak, jak bych si představoval. Nakonec přišel návrh od testerů na zkrácení a to byla jedna z prvních úprav. Po několika měsících laborování a přeměřování se velikost změnila ještě dvakrát a to jak na straně vodiče, tak i na straně základny chycené na krku vidlice. Došlo ke změnám tloušťky materiálu i ke změně materiálu samotného. Testoval jsem plexiskla a různé druhy Polypropilenů. nakonec zvítězil odpadový regranulát polypropilenu a to hlavně z důvodu, že je to ekologicky přijatelná varianta. Vodič tím pádem vzniká z odpadních plastů a negeneruje další plasty.

Jeden šroub, stovka problémů


Co dává vodiči jeho klíčovou vlastnost, je šroub, který umožňuje kopírovat tah vodítka směrem ke psu a současně nepřenášet tah do řídítek. Technicky primitivní řešení, ale najít takový "šroub" který bude vzhledný a zároveň funkční i při neustálém otáčení se ukázalo jako velký problém.


Nejspolehlivějším řešením byl obyčejný vypodložený imbusový šroub s pojistnou maticí. Bohužel esteticky to vypadalo naprosto šíleně. Nakonec jsem sáhl po nábytkářských spojích, které dodatečně fixuju gumovou barvou uvnitř závitu. Tím jsem předešel samovolnému povolení během jízdy. Spoj je stále achilovou patou celého výrobku a snažím se najít "elegantnější" řešení.


Jezdi, jezdit a zase jezdit


Společně s manželi Pischeků jsme vytáhli s vodiči na závody a tréninky. Nešetřili jsme je od pádů, přes zlámaní řidítek až po opravdu náročné podmínky plné bahna, vody a prachu. Vodiče si vedly překvapivě dobře. Závodili na Slovenských Mošovcích, kde si zapadali po zemi a to jak na kolobce tak i kole. Došlo na lámání řidítek a podobné nechutnosti, ale ten plast držel. Vodič byl i v na Mistrovství Evropy v Německé Leipě, kde si střihnul opět koloběžku a 2x kolo. Trať nacpaná tolika zatáčkami, že nemělo smysl se je učit. Na této trati jeho přednosti krásně vypluli na povrch viz. video níže. V neposlední řadě si vodič zazávodil i na mistrovství České republiky v Bělči. Podrženo sečteno má před svým uvedením do prodeje na kontě dvě stříbra z ME 2022, zlato a bronz z MČR 2022. Na základě selské logiky to přece musí fungovat a závodníci a jejich psi nesou jen minimální zásluhy (vtip)


A přece se netočí


Při testování a sledování videí z tratí jsme si u funkce vodiče všimli jedné věci, kterou jsme původně neplánovali a to bylo přetáčení postroje psa v prudkých zatáčkách nebo zkracování na sjezdu. Lépe řečeno se postroj narozdíl od předchozích tykadel a dalších plastů na těle psa nehnul. Nepřetáčel se a držel jak přikovanej. Z toho mám asi tu největší radost, protože je to poměrně častý problém, který může mít fatální následky na pravidelnost osvalení psa a hlavně i na přenos a ztráty tažné síly.


Závěr


Jde o čistě Český výrobek, který španělskému nápadu vdechl trošku více, než se od něj čekalo. 100% recyklovaný regranulát, žádný zbytečný obal a sympaticky jednoduché řešení.


Tipy a Triky


Vodič se montuje na sloupek vidlice a to nad nebo pod představec řídítek. Pevná montovaná část vodiče má po své délce dvě řady otvorů pro dodatečnou fixaci plastovou „elektrikářskou“ páskou k představci. Touto fixací vodič flexibilně kopíruje úhle sklonu představce. Nedoporučuji fixovat vodič k představci v případě, že má představec kladný úhel, tedy směřuje vzhůru. Vodič by směřoval vzhůru nad přední kolo a tím by došlo k narušení funkčnosti. Při montáži pod představec si dejte pozor na to, jak máte vedené bovdeny a brzdové hadice. Pokud máte "netahavého" psa, co často pobíhá vedle kola, tak se může stát, že se vodič zachytí o vedení bovdenů a hadic. Zvažte tedy vhodnost vodiče, vzhledem ke schopnostem Vašeho psa a vedení výše zmíněných bovdenů.


Vodič v bodech


· Velmi lehký 110g

· Nevibruje v případě, že pes povolí v tahu

· Nepřenáší tah psa do řídítek

· Nepřetáčí postroj psa

· Snadná montáž a demontáž

· Flexibilní


Rozměry: šířka 40mm výška 6mm délka celkem 350 mm


Pavel Pishek:
Oceňuji hlavně to, že anténa je bezpečnější než jakákoliv jiná a to právě díky tomu, že se natáčí a vodítko drží nad předním kolem v jakékoli směru. Zároveň to, že se natáčí, pak netahá postroj do strany, když pes zatáčí nebo když nejedeš v jedné stopě za ním. Což pak pomůže psovi k efektivnějšímu a příjemnějšímu ( zdravějšímu ) tahu. Obrovské plus je to, že v zatáčkách ti pes netahá za řídítka, to je také tím, že se anténa natáčí. Pes pak táhne přímo jen rám kola a nepere se s anténou. Výhodu také vidím v tom, že ti to nedře rám jako jiné antény od konkurence, které se připevňují k rámu., nebo že si to nemusíš oblepovat ochranou folií atd. Anténa jde také jednoduše jedním imbusem sundat, což je fajn k tréninku bez psa. V neposlední raději je velice lehká. Co bych ocenil více, je kdyby bylo na výběr z více barev nebo designů. Je přece důležité, jak u toho vypadáš a ne jak jezdíš :-)





624 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Příspěvek: Blog2 Post
bottom of page