Hledat v blogu

První zkušenosti s wattmetrem Stryd wind - jak to sakra funguje? Závod!

Jak jsem se k běžeckému wattmetru dostal

Dobrá kamarádka mi jen tak mezi slovy poslala odkaz na inzerát. Stálo tam "Prodám wattmetr Stryd wind, trénink s Watty mě nijak neoslovil". Vzhledem k tomu, že jsem měl o tréninku s watty něco málo načteno a věděl jsem, že je to poslední technologický výkřik mezi běžci, tak jsem neváhal a Stryd koupil. Díky Lucko :-)

Co znamenají watty pro běžce?

Pro mnoho běžců neznamenají vůbec nic. Tuzemská běžecká scéna je poměrně odolná při aplikaci nových tréninkových metod a proto ani nenalezneme mnoho česky psaných článků o běhání s watty. Pokud se chcete něco dovědět o běhu s watty, tak budete muset oprášit angličtinu a brázdit vody nekonečného internetu.

Běžecké watty jsou prostou jednotkou výkonu. Výsledná cifra, kterou nám sporttester ukazuje, je výsledkem vzorce, který zohledňuje Vaší hmotnost, rychlost, profil tratě, odpor větru/vzduchu a běžeckou techniku.

Ať si to chceme přiznat nebo ne, tak náš běh z bodu A do bodu B vyžaduje určitý výkon měřitelný ve watech, který zohledňuje vaše fyzické proporce a schopnost efektivně běžet a nebrzdit se po určitou dobu. Tepová frekvence a laktáty se tímto počinem částečně dostávají na druhou kolej!

Stryd wind
Stryd wind 3.0


Výhody:

  1. Máte okamžitý přehled o svém výkonu (nepřepálíte start ani výběh kopce)
  2. Tempo na hodinkách již neřídí nepřesná GPS, ale velmi přesný foot pod
  3. Vzdálenost a tempo jsou velmi přesné
  4. Watty vytěží z tréninku maximum
  5. Funguje to dokonale!!

Nevýhody:

  1. Běžci nevědí, jak pracovat s watty
  2. Rozpor se všemi články o tepových frekvencích, laktátových křivkách a tempech běhu (a to i těmi na mém blogu :-D )
  3. Cena a kompatibilita s obecně rozšířenými sporttestery (Garmin, Suunto, Polar)
  4. Při silném nárazovém větru vyskakují watty do extrémních čísel

Jak se ta věc startuje

Nebudu Vám nalhávat, že jsem stále mladej kluk, co čapne nějakou HI-TECH novinku a hned ví, jak ten krám pracuje. Za pomoci videa z YOUTUBE jsem tedy spároval své Garmin forerunner 235 se Strydem.
Zabralo to asi hodinku a několik sprostých slov. Jak se tedy Stryd wind páruje s Garmin FR235? 
Je to zábava na tři etapy (Díky bohu za hodinky COROS PACE2)

Etapa 1: Registrace na Strydpower a nastavení základních hodnot + spárování s Garmin
  1. Zaregistrovat se a přihlásit na https://www.stryd.com/powercenter
  2. Stáhněte si na svůj chytrý telefon aplikaci Stryd
  3. Vyplňte svůj profil zodpovědně! Vaše hmotnost je zásadní!
  4. Spárujte svůj Garmin účet se Stryd POWERCENTER / SETTING / IMPORT FROM
Etapa 2: Datové pole výkonu v Garminech
  1. nejprve musíte stáhnout z IQ aplikaci Stryd power
  2. přidáte do běžeckého rozložení layoutu pole Stryd power
Etapa 3: Spárování Strydu s hodinkami Garmin

  1. Přidat vybavení v NASTAVENÍ / SNÍMAČE A PŘÍSLUŠENSTVÍ
  2. Stryd se s hodinkami nepáruje jako zařízení pro měření výkonu, ale jako FOOT POD
  3. Pro urychlení vyhledání se Strydem pohybujte
  4. Až Stryd spárujete, tak ho zvolte a použijte jako zdroj měření rychlosti a to "vždy" (vysvětlení dále ve článku)
  5. Následné pole je pro kalibraci
Garmin se strydem spolupracuje tak neochotně, že jsem se rozhodl přejít k GPS hodinkám znakčy COROS a to konkrétně model COROS PACE 2. Detailní recenze zde

Jak se běží, když to běží

Každý po úspěšném spárovaní vyběhne s úsměvem na trénink a co deset vteřin sleduje svůj aktuální wattový výkon. Po chvíli Vám dojde, že to vlastně nedává smysl. Co to číslo sakra vůbec znamená?
Běžím do kopce a Watty stoupají, běžím z kopce a zase klesají, trochu do toho šlápnu a zase stoupají. Na a jako co?? Tepovka a tempo reagují stejně, tak co je v tomhle krámu za 6,5 tácu za magii?

Magie začne tehdy, když opustíte starý zažitý stereotyp tréninku, zjistíte svůj kritický výkon (CP) a nastavíte si podle něj tréninky!

Stanovení kritického výkonu CP

Power center Stryd

Způsoby, jak vypočítat své CP pomocí testů automatické kalkulace a ze závodního běhu:
  1. 3/9 minut
    1. 9 minut běžíte na své maximum
    2. 30 minut regenerujete chůzí a volným klusem
    3. 3 minuty běžíte "na krev" do padnutí
    4. Získané hodnoty nastavíte do automatického výpočtu ve Stryd aplikaci na telefonu a ta Vám vyhodí Vaše CP
  2. 6/3 okruhy 
    1. podobné jako u předchozího testu jen s tím rozdílem, že tento test absolvujete na atletickém oválu 400m (na vnitřní dráze)
    2. 6x okruhů závodní tempo
    3. 30 min meziklus a chůze
    4. 3x okruhy do roztrhání těla
    5. Hodnoty opět nadatlujete v aplikaci a ta Vám vyhodí vaše CP
  3. Automatické CP
    1. Nic speciálního neděláte, jen si zapnete automatickou kalkulaci CP a měsíc s tím běháte včetně těžkých tréninků a závodů.
    2. Aplikace vede v patrnosti 90 předchozích dnů, ze kterých počítá CP
    3. Tento způsob je nepřesný, zdlouhavý a neflexibilní
  4. Závodní průměr poslední 2/3
    1. Prosté a účinné. Zaběhnete si závod na trati, na které se hodláte zlepšovat a ve STRYPOWERCENTRU si zanalyzujete poslední dvě třetiny běhu.
    2. Průměrný výkon je Vaším CP

První závodní sezóna - zkušenost

Dal jsem na doporučení zkušeného závodníka, který s watty už pár pátků běhá a své datové obrazovky sporttesteru jsem nastavil tak, aby se mi zobrazoval pouze ČAS a WATTY. Na druhé datové obrazovce pak pouze SRDEČNÍ TEP. Také jsem vypnul okruhy po kilometru, abych neznal tempo a nastavil jsem si okruh na 5 km. Tedy vzdálenost, kde jsem chtěl zjistit svůj čas a rozhodnout se, jak nasadím výkon do cíle.
 
Už v tréninku jsem pochopil, že pod číslem, které zobrazuje watty, nemá moje tělo uloženou žádnou vzpomínku. Je to jen číslo, kterého se držím a nevím, co se děje. Netuším, jak rychle běžím a ani jak na to reaguje mé srdce. Pouze vím, jaká je hodnota mého kritického výkonu. Od kritického výkonu jsem si dle vzorce procentuálně odvodil jednotlivé tréninkové zóny a v těch jsem trénoval po celý rok.

První závod
Na startu jsem věděl, že 285W je můj maximální výkon, který udržím až hodinu v kuse. Na 5 km jsem schopný vystřelovat i do 300W, ale ne na déle jak 4 minuty v kuse. Při stoupání do kopce nesmím přestřelit 315W. Jednoduchá poučka.
Závod byl od začátku divný! Běžel jsem a vlastně jsem nevěděl, co na to říká moje srdce a jak rychle vlastně běžíme. Schoval jsem se za trojici běžců a sledoval, jak výkon padá, když se držím v závětří (+/- o 5 wattů). Na desáté minutě jsem nasadil na 300W a zkusil jsem znervóznit a roztrhat skupinku. Ta se skutečně roztrhla a zůstali jsme jen dva. Na patnácté minutě jsem se schoval za zbylého běžce a držel výkon 290W. Po chvíli mi zavibrovaly hodinky s 5 km a časem 18:31 (můj nový osobák, nesmějte se, vážně to rychleji neumím :-) ) Za měsíc následoval druhý závod a posunutí maxima na 5 km tentokrát 18:11.




Závěrem po roce se STRYDem

Za rok se rozplynuly všechny mé pochybnosti. Ono to funguje a to zatraceně dobře. Průměrná tepovka závodů se pohybovala kolem 181 tepů, což je několikrát naměřená a potvrzená úroveň ANP. Ani jednou jsem nepřestřelil kritických 300W a běh v závodu získal neuvěřitelnou stabilitu. 

V dalším článku Vám popíšu, jak se stanovují tréninkové zóny a jak moc se mění trénink při porovnání s trénováním dle laktátové křivky a tepové frekvence. 


Komentáře

Oblíbené

Low carb stravování ve sportu

10 důležitých podmínek pro hubnutí během