První zkušenosti s wattmetrem Stryd wind - jak to sakra funguje? Závod!

Jak jsem se k běžeckému wattmetru dostal

Dobrá kamarádka mi jen tak mezi slovy poslala odkaz na inzerát. Stálo tam "Prodám wattmetr Stryd wind, trénink s Watty mě nijak neoslovil". Vzhledem k tomu, že jsem měl o tréninku s watty něco málo načteno a věděl jsem, že je to poslední technologický výkřik mezi běžci, tak jsem neváhal a Stryd koupil. Díky Lucko :-)

Co znamenají watty pro běžce?

Pro mnoho běžců neznamenají vůbec nic. Tuzemská běžecká scéna je poměrně odolná při aplikaci nových tréninkových metod a proto ani nenalezneme mnoho česky psaných článků o běhání s watty. Pokud se chcete něco dovědět o běhu s watty, tak budete muset oprášit angličtinu a brázdit vody nekonečného internetu.

Běžecké watty jsou prostou jednotkou výkonu. Výsledná cifra, kterou nám sporttester ukazuje je výsledkem vzorce, který zohledňuje Vaší hmotnost, rychlost, profil tratě, odpor větru/vzduchu a běžeckou techniku.

Ať si to chceme přiznat nebo ne, tak náš běh z bodu A do bodu B vyžaduje určitý výkon měřitelný ve watech, který zohledňuje vaše fyzické proporce a schopnost efektivně běžet a nebrzdit se po určitou dobu. Tepová frekvence, laktáty se tímto počinem dostává na druhou kolej!

Stryd wind 3.0


Výhody:
  1. Máte okamžitý přehled o svém výkonu (nepřepálíte start ani výběh kopce)
  2. Tempo na hodinkách již neřídí nepřesná GPS, ale velmi přesný food pod
  3. Vzdálenost a tempo jsou velmi přesné
  4. Funguje to dokonale!!
Nevýhody:
  1. Běžci nevědí, jak pracovat s watty
  2. Rozpor se všemi články o tepových frekvencích, laktátových křivkách a tempech běhu (a to i těmi na mém blogu :-D )
  3. cena a kompatibilita se sporttestery



Jak se ta věc startuje

Nebudu Vám nalhávat, že jsem stále mladej kluk, co čapne nějakou HI-TECH novinku a hned ví, jak ten krám pracuje. Za pomoci videa z YOUTUBE jsem tedy spároval své Garmin forerunner 235 se Strydem.
Zabralo to asi hodinku a několik sprostých slov. Jak se tedy Stryd wind páruje s Garmin FR235? 
Je to zábava na tři etapy:

Etapa 1: Registrace na Strydpower a nastavení základních hodnot + spárování s Garmin
  1. Zaregistrovat se a přihlásit na https://www.stryd.com/powercenter
  2. Stáhněte si na svůj chytrý telefon aplikaci Stryd
  3. Vyplňte svůj profil zodpovědně! Vaše hmotnost je zásadní!
  4. Spárujte svůj Garmin účet se Stryd POWERCENTER / SETTING / IMPORT FROM
Etapa 2: Datové pole výkonu v Garminech
  1. nejprve musíte stáhnout z IQ aplikaci Stryd power
  2. přidáte do běžeckého rozložení layoutu pole Stryd power
Etapa 3: Spárování Strydu s hodinkami Garmin

  1. Přidat vybavení v NASTAVENÍ / SNÍMAČE A PŘÍSLUŠENSTVÍ
  2. Stryd se s hodinkami nepáruje jako zařízení pro měření výkonu, ale jako FOOD POD
  3. Pro urychlení vyhledání se strydem pohybujte
  4. Až Stryd spárujete, tak ho zvolte a použijte jako zdroj měření rychlosti a to "vždy" (vysvětlení dále ve článku)
  5. Následné pole je pro kalibraci

Jak se běží, když to běží

Každý po úspěšném spárovaní vyběhne s úsměvem na trénink a co deset vteřin sleduje svůj aktuální wattový výkon. Po chvíli Vám dojde, že to vlastně nedává smysl. Co to číslo sakra vůbec znamená?
Běžím do kopce a Watty stoupají, běžím z kopce a zase klesají, trochu do toho šlápnu a zase stoupají. Na a jako co?? Tepovka a tempo reagují stejně, tak co je v tomhle krámu za 6,5 tácu za magii?

Magie začne tehdy, když opustíte starý zažitý stereotyp tréninku, zjistíte svůj kritický výkon (CP) a nastavíte si podle něj tréninky!

Stanovení kritického výkonu CP


Způsoby, jak vypočítat své CP pomocí testů, automatické kalkulace a ze závodního běhu:
  1. 3/9 minut
    1. 9 minut běžíte na své maximum
    2. 30 minut regenerujete chůzí a volným klusem
    3. 3 minuty běžíte "na krev" do padnutí
    4. Získané hodnoty nastavíte do automatického výpočtu ve Stryd aplikaci na telefonu a ta Vám vyhodí Vaše CP
  2. 6/3 okruhy 
    1. podobné jako u předchozího testu jen s tím rozdílem, že tento test absolvujete na atletickém oválu 400m (na vnitřní dráze)
    2. 6x okuhů závodní tempo
    3. 30 min meziklus a chůze
    4. 3x okruhy do roztrhání těla
    5. Hodnoty opět nadatlujete v aplikci a ta Vám vyhodí vaše CP
  3. Automatické CP
    1. Nic speciálního neděláte, jen si zapnete automatickou kalkulaci CP a měsíc s tím běháte včetně Těžkých tréninků a závodů.
    2. Aplikace vede v patrnosti 90 předchozích dnů ze kterých počítá CP
    3. Tento způsob je nepřesný, zdlouhavý a neflexibilní
  4. Závodní průměr poslední 2/3
    1. Prosté a účinné. Zaběhnete si závod na trati na které se hodláte zlepšovat a ve STRYPOWERCENTRU si zanalyzujete poslední dvě třetiny běhu.
    2. Průměrný výkon je Vaším CP

První závodní zkušenost

Dal jsem na doporučení zkušeného závodníka, který s Watty už pár pátků běhá a své datové obrazovky sporttesteru jsem nastavil tak, aby se mi zobrazoval pouze ČAS a WATTY. Na druhé datové obrazovce  pak pouze SRDEČNÍ TEP. Také jsem vypnul okruhy po kilometru abych neznal tempo a nastavil jsem si okruh na 5 km. Tedy vzdálenost kde jsem chtěl zjistit svůj čas a rozhodnout se jak nasadím výkon do cíle.
 
Už v tréninku jsem pochopil, že pod číslem, které zobrazuje Watty nemá moje tělo uloženou žádnou vzpomínku. Je to jen číslo, kterého se držím a nevím, co se děje. Netuším, jak rychle běžím a ani jak na to reaguje mé srdce. Pouze vím, jaká je hodnota mého kritického výkonu. Od kritického výkonu jsem si dle vzorce procentuálně odvodil jednotlivé tréninkové zóny a v těch jsem trénoval cca měsíc a půl.

Na startu jsem věděl, že 285W je můj maximální výkon, který udržím až hodinu v kuse. Na 5 km jsem schopný vystřelovat i do 300W, ale ne na déle jak 4 minuty v kuse. Při stoupání do kopce nesmím přestřelit 315W. Jednoduchá poučka.
 Závod byl od začátku divný! Běžel jsem a vlastně jsem nevěděl, co na to říká moje srdce a jak rychle vlastně běžíme. Schoval jsem se za trojici běžců a sledoval, jak výkon padá, když se držím v závětří (+/- o 5 wattů). Na desáté minutě jsem nasadil na 300W a zkusil jsem znervóznit a roztrhat skupinku. Ta se skutečně roztrhla a zůstali jsme jen dva. Na patnácté minutě jsem se schoval za zbylého běžce a držel výkon 290W. Po chvíli mi zavibrovali hodinky s 5 km a časem 18:31 (můj nový osobák, nesmějte se Vážně to rychleji neumím :-) ). 

Závěrem po závodu

Od té chvíle jsem rozmetal všechny pochybnosti. Ono to funguje a to zatraceně dobře. Průměrná tepovka závodu byla 181 tepů, což je asi nejnižší srdeční průměr ze závodu, co jsem kdy naměřil. Ani jednou jsem nepřestřelil kritických 300W a běh získal neuvěřitelnou stabilitu. 

Příště Vám popíšu, jak se stanovují tréninkové zóny a jak moc se mění trénink při porovnání s trénováním dle laktátové křivky a tepové frekvence. 


Komentáře

Oblíbené

Low carb stravování ve sportu

10 důležitých podmínek pro hubnutí během