Co je to superkompenzace a jak s ní pracovat?

Každý už určitě slyšel onu magickou formu superkompenzační cyklus. Pod tímto slovním spojením se skrývá více vědy než je na první pohled zjevné. Rozhodl jsem se sepsat velmi zejdnodušeně pár řádků podpořených několika grafikami. Omlouvám se odborné veřejnosti za bagatelizaci tak komplexního procesu jakým superkompenzace bezesporu je :-)


CO TO JE?

Vysvětlíme si laicky, co ta superkompenzace vůbec je. Z hlediska biochemických procesů v těle je to reakce organismu na silný stimul, který si tělo vyložilo jako impulz ke zlepšení. Stav následující po náročném tréninku se tělo snaží kompenzovat natolik, aby příště stejné zatížení zvládlo lépe.

Z hlediska plánování tréninků je superkompenzace chvíle, kdy byste měli zařadit do tréninku náročný trénink. Organismus je na něj nejlépe připravený a s dobře promyšlenou intenzitou zatížení a odpovídající následnou regenerací dojde k nárůstu adaptační kapacity = zlepšíte se!

Superkompenzace je tedy chvíle, kdy je Vaše tělo připraveno podat maximální výkon bez velkého rizika přetrénování.

Jak zjistím, svou superkompenzaci?

Dříve se superkompenzace počítala všelijak. Zkušení trenéři měli vypozorované určité signály, které naznačovali, že tělo je ideálně připravené na další silný podnět. Hledal se vztah mezi klidovou srdeční frekvencí a fází kompenzace. Existovalo mnoho tabulek, které dokázaly "předpokládat" přibližné období superkompenzace na základě předchozího zatížení. Ať to bylo tak či onak, tak šlo vždy jen o přibližný odhad.

Dnes se s velkou přesností dá superkompenzační cyklus měřit pomocí pouhého hrudního pásu a mobilní aplikace MYSASY. Zjednodušeně řečeno se této firmě podařilo využít známých tělesných pochodů během tréninku. Sestavili algoritmy, které pracují s reakcí autonomní nervové soustavy a to  konkrétně s funkcemi sympatika a parasympatika.

Superkompenzace v řízeném tréninku

Je scénář, kdy znáte a měříte své superkompenzační cykly. Regenerace je dostatečná a tréninky jsou plánované přesně podle možností organismu. Dochází k pravidelnému nárůstu adaptační kapacity.

























Superkompenzace při nadměrném zatěžování

Je scénář, kdy neznáte a neměříte své superkompenzační cykly. Regenerace je nedostatečná a tréninky jsou plánované přesně podle tréninkového plánu bez ohledu na reakci organismu. Tréninky jsou velmi náročné a časté. Z dlouhodobého hlediska dojde k přetrénování a poklesu adaptační kapacity.

Superkompenzace v neřízeném tréninku

Je scénář, kdy neznáte a neměříte své superkompenzační cykly. Regenerace je dostatečná, ale tréninky nejsou plánované nebo jsou příliš snadné. Trénujete nahodile bez znalosti stavu organismu. V tomto případě se dostaví stagnace výkonu.



Komentáře

Oblíbené

Low carb stravování ve sportu

10 důležitých podmínek pro hubnutí během