Síla, rychlost, vytrvalost




V tomto článku si přijdou na své jak psí kulturisté, tak sprinteři i vytrvalci. Stále zůstaneme v obecné rovině a popíšeme si specifika tréninku síly, rychlosti i vytrvalosti.

O tom, co je nutné trénovat právě pro tu Vaši disciplínu, se rozepisovat nebudu, protože každý sport i disciplína má svá specifika, která buď neznám nebo bych je mohl popsat nepřesně. Z kontextu je možné vyčíst, jakým směrem byste se asi měli vydat a to, jak s těmito informacemi naložíte, nechám zcela na pyramidaVás. Článek je psaný zjednodušenou formou tak, aby byl snadno pochopitelný. Proto se omlouvám za zjednodušení některých informací všem, kteří mají hlubší znalosti.


Pyramida


Dovolil jsem si vložit obrázek, se kterým jsem se setkával často v době svých atletických let. Pro pochopení systému tréninku jednotlivých atributů Vašeho psa je velmi přínosný.
Jmenujme tři základní aspekty nebo dovednosti, chcete-li. Jde o sílu, rychlost a vytrvalost. Aby to nebylo v tréninku příliš jednoduché, tak lze každou dovednost trénovat zvlášť nebo společně s jinou dovedností. Vše má své pro i proti a záleží na schopnostech trenéra trénink plánovat, řídit, trackovat a přizpůsobovat aktuální situaci. Když jednu dovednost přetrénujete, tak tím značně oslabíte dvě zbývající. V ideálním případě se dají společně vytáhnout dvě dovednosti na úkor té třetí, ale nikdy nedosáhnete špičkových výsledků ve všech třech aspektech najednou. Když převedu tyto jednotlivé dovednosti do individuálního mushingu, tak psi trénovaní pro kategorii BKJ budou mít výrazně lepší kombinaci rychlosti a vytrvalosti (rychlostní vytrvalost), než psi v kategorii CC, kde hraje hlavní roli síla a vytrvalost (silová vytrvalost). Kategorie SC je v tomto ohledu na půl cesty mezi BKJ a CC z pohledu síly, rychlosti a vytrvalosti. Abychom tedy dosáhli ideálního tréninku právě pro tu naši disciplínu, tak musíme trojúhelník otáčet. Dovednost, která je nahoře, je rozvíjena a ty vespod jsou potlačovány. Pro úplné pochopení si všechny rozebereme samostatně.


Síla

Když budu se psem trénovat hlavně sílu třeba formou tahání mrtvé váhy, tak může být skutečně velmi silný a najde určitě své uplatnění v pullingových disciplínách, kde je zapotřebí vyvinout velkou sílu na krátkou vzdálenost po velmi krátkou dobu. Je dobré mít na paměti, že všeho moc škodí. V případě, že silové tréninky tvoří hlavní složku tréninkového plánu, může postupem času dojít k degradaci Sílaostatních atributů, jako je vytrvalost a rychlost. Proč? Trénink hrubé síly stimuluje hlavně rychlá červená svalová vlákna, která jsou objemná a velmi energeticky náročná. Navíc se nespokojí s tukem jako zdrojem energie kvůli nedostatku kyslíku vlivem vysokých nároků svalů na odbourávání kyseliny mléčné, a proto hledají jiné zdroje jako svalový glykogen glykogen. Naštěstí je psův tukový metabolismus daleko efektivnější než ten lidský a dokáže zásoby glykogenu efektivně doplňovat i s nulovým přísunem sacharidů ve stravě.
Nevýhodou v případě nadměrné síly je riziko zkrácení svalů a vazů.


Rychlost


Rychlostí se nemyslí pouze top speed Vašeho psa, což je spojení rychlosti a síly. Myslí se tím  také schopnost svalových vláken rychle se stahovat. Cyklisté i běžci znají dobře pojem kadence, a to je právě trénink rychlosti. Pro psa je tato schopnost klíčová například ve sportech jako je agility a flyball. Rychlé a prudké změny směrů kladou velké nároky na rychlost.
V mushingu bývá rozvoj rychlosti náročný na trénink z hledisla logistiky :-). Abyste skutečně rozvíjeli rychlost psa je výhoda, když je Váš pes malý. Tehdy jeho rychlostní tréninky ušlapete na kole. Když máte velkého psa, tak trénink rychlosti může probíhat až v rychlostech okolo 40 km/h a více. To už bohužel většina z nás na kole nenašlape. Tehdy nastupuje na scénu síla motoru. Čtyřkolka, motorka a v některých případech i automobil poslouží jako tréninkový nástroj.  

Vytrvalost


Je základním aspektem všech vytrvaleckých disciplín. Musherští psi ve spřežení jsou toho krásným příkladem. Při překonávání dlouhých vzdáleností je zapotřebí co nejmenší spotřeba energie a tu jim zajišťují pomalá svalová vlákna. Jak již název napovídá, tato vlákna vynikají svou pomalou a pravidelnou kontrakcí za spotřeby minima energie. Vzhledem k tomu, že se unavují velmi pomalu a pracují v aerobní zóně, tak je hlavním zdrojem energie právě tuk.
Možností jak trénovat vytrvalost je mnoho. Záleží na zaměření psa.

Kombinace

•Při kombinaci síly s vytrvalostí (silová vytrvalost) dojde k propadu maximálního výkonu, kadence. Tato kombinace však poskytne schopnost vyvíjet relativně velkou sílu na střední vzdálenost. Jak jsem již zmínil, canicross je toho krásným příkladem. K podobným jevům dojde u všech ostatních mutací.

kombinace •Rychlost a vytrvalost (rychlostní vytrvalost) buduje schopnost udržet vysokou rychlost pohybu po delší dobu. Již zmíněný BKJ v kombinaci se schopným jezdcem, který se nenechá pouze táhnout, může vést k opravdu rychlým jízdám.

•Poslední kombinace síly a rychlosti (maximální výkon) je doménou sprinterů, kteří potřebují vyvinout maximální rychlost na velmi krátkou vzdálenost. Dobu po kterou je pes schopen podávat maximální výkon můžeme počítat na desítky vteřin, v ideálním případě přes minutu. Tuto kombinaci vídáme spíše v bull sportech při pullingu.

Při tréninku kombinací mějte na paměti, že by tento trénink neměl převažovat nad tréninkem samostatných schopností. Pokud tedy budu připravovat psa pro silovou vytrvalost, tak by trénink této kombinace neměl být zastoupený ve více jak 50% případů nad samostatným tréninkem síly a vytrvalosti.

Závěr

Bez ohledu na to, jaký sport se psem děláte je důležité si před samotným tréninkem říci, jaké aspekty by měly být vybudovány. U mushingových sportů je nutné brát v potaz nejen délky tratí, ale také jejich profil. Špičkově připravený sprinter na rovné tratě může na sprintové trati s kopci velmi rychle vyhořet a nepodat ani průměrný výkon. Stejnětak jako vrchaři budou výrazně ztrácet na soupeře připravované na rychlé rovinaté tratě. Opět vše závisí na schopnosti trenéra sestavit odpovídající plán. Lidští atleti se připravují celý rok na jeden až dva závody, které jsou vyvrcholením celoročního snažení. Proto je důležité dívat se na přípravu svého psa více komplexně a s jasným cílem.

Ponámka autora: Vždy, bez ohledu na stanovené cíle zohledňujte aktuální stav Vašeho psa. Každý trénink by měl být přizpůsoben nejen potřebám Vašeho plánu, ale i možnostem vašeho psa v daný den a danou situaci. Laicky řečeno, používejte "selský rozum". Hnát unavené zvíře do rychlosti je horší, než kdyby trénink neproběhl vůbec.

Komentáře

Oblíbené

Low carb stravování ve sportu

Canicrossové závodní módy