Příprava canicrossaře - běžce (Úroveň 1, absolutní začátečník)

Delší dobu byly články zaměřené spíše na naše psy, jejich přípravu a všechna specifika, která tato problematika skrývá. Vzhledem k tomu, že vodítko má i druhý konec, na kterém stojí člověk, tak je na čase podívat se na specifika jeho tréninku a celkové přípravy.

V tomto článku nebudeme řešit konkrétní tréninkové metody, které z Vás udělají lepšího běžce. Nejprve si popíšeme základní tréninkové praktiky a co je dobré vědět proto, abyste vůbec byli schopni efektivně trénovat. Předem upozorňuji, že pokud se nechcete na svou přípravu dívat více odborně a nemáte zájem o sofistikované metody tréninku, tak můžete přestat číst a věnovat se něčemu, co Vám dává smysl. :-)


Za jakéhokoliv počasí!
Úroveň 1, absolutní začátečník s cílem začít pravidelně trénovat

Pokud je tohle Váš případ, tak nasaďte brýle a vypněte Facebook! Hned na úvod si řekněme, že je úplně jedno, jakou vzdálenost jste teď schopni uběhnout a jakou byste v životě chtěli běhat. Bavíme se o přípravě pro canicross a ten se neběhá na 40 km, ale nejčastěji na 4 - 6 km. Tím jsme si stanovili svůj první cíl. Nejen uběhnout 6 km, ale uběhnout je bez ztráty bludišťáka a ve zdraví.
Buďme k sobě na počátku trénování upřímní, s nadváhou, nedostatkem času a bez motivace to prostě nepůjde.

Hmotnost / nadváha

S lidmi, se kterými pracuji na jejich tréninkových plánech, vždy řešíme jejich možnosti z pohledu případné nadváhy. Sebereflexe je v této chvíli zásadní. Pro člověka s nadváhou není příjemné a lehké přiznat si nebo slyšet, že má nadváhu. Nicméně toto procitnutí je zásadní.
Co už je pro běh nadváha? Okrajově můžeme použít hodnoty Body Mass Index. Hodnota 26 a více již značí mírnou nadváhu. Bez osobní znalosti člověka je to však jen bezcenné číslo. Váha může ležet ve svalech a zadržované vodě, a proto je BMI vždy pouze orientační údaj.

Mnoho zájmových webů žije v hesle „Obuj boty a běhej!“. V případě nadváhy je to jistá cesta do pekel. Zranění, následná demotivace a velmi pravděpodobný konec běhu na sebe nenechá dlouho čekat.
Co je to ideální váha? Je to stejně magické slovní spojení jako je „vyvážený jídelníček“. Co je ideální pro mě, nemusí být pro Vás. BMI index je jen orientační hodnota a je nutné ji posuzovat individuálně. Existuje však mnoho míst, kde se dají snadno absolvovat různé testy tělesné skladby, které přesně určí Vaše tělesné složení a procentuálně Vás rozporcují na kousky. Tyto hodnoty již jasně řeknou, jestli jste nad limitem pro běh. :-)

Pokud i přesto začnete běhat nadváze navzdory, tak je jen otázkou času, kdy se něco sesype. Kombinace nadváhy a ne zrovna optimální běžecké techniky + zapřaženého psa většinou zajištuje mnoho práce fyzioterapeutům. Buďme k sobě upřímní a naučme se sebereflexi, jedině tak se můžeme posunout mnohem dál, než jsme vůbec čekali.


Znalost své fyzické kondice

Většina motivačních skupin dále tvrdí, že můžeme ihned vyběhnout a nemusíme vůbec řešit, jak na tom jsme, důležité je běžet. Když nebudete moct, tak prostě zastavte a až to vydýcháte, tak to zase osolte. Ano, i takto lze trénovat a dokonce Vám to může i dočasně pomoci k lepším výkonům. Jako začátečník, který nemá naběhané tisíce kilometrů se zcela určitě zlepšíte. Proto nebudu dále rozebírat specifika zátěžových testů a složitost metabolismu sportovce, který se chce posouvat k lepším výsledkům. O tom se budeme bavit v dalším článku, kde se pustíme do přípravy pokročilého canicrossaře. Pro vážné zájemce doporučuji přečíst tento článek, ve kterém řeším význam zátěžových testů.


Technika běhu

Start MČR 2016
V současné době všichni hromadně objevují běžeckou abecedu a mluví o ní jako o tréninku techniky běhu. Ve své podstatě mají pravdu. Dobře složená a provedená běžecká abeceda skutečně vede ke zlepšení techniky Vašeho běhu. Co je ale mnohem efektivnější, je pochopení toho, co to vůbec je správná technika.Je to další téma, které je rozebírané častěji, než by bylo třeba.
Technika běhu se mění napříč tratěmi. Sprinteři od 100 do 200 metrů mluví o jiné technice než závodníci na střední tratě nebo maratonci. Z toho je jasné, že těch správných technik bude rozhodně více, ale záleží na Vaší cílové distanci. Aby toho nebylo málo, tak canicross má naprosto specifické požadavky na techniku běhu a to zejména, když máte velkého a silného psa. O tom si napíšeme více v příštím článku s názvem „Canicrossař – pokročilý“.

Pravidelnost

Každý začátek vyžaduje mnoho motivace, sebereflexe a disciplíny. Pouze pravidelným trénováním se dostaneme do fáze, kdy dojde k posunu. Posun vpřed opět naladí motivaci a tím už se dostáváme do kruhu směřujícího vzhůru k běžecké závislosti. V dnešní době již existuje mnoho chytrých aplikací, které Vám s tréninkem pomohou nejen z hlediska plánování, ale i z hlediska motivace. Spojte se s lidmi z Vašeho okolí, najděte si skupinu, která výkonnostně odpovídá Vašim schopnostem. Proměňte své skryté sny v realitu a zaberte! Nejefektivnější způsob, jak začít, je ZAČÍT!


Motivace

Nenechte se odradit a demotivovat lidmi, kteří neustále sdílejí své neuvěřitelné výkony a posuny na sociálních sítích. Velká většina těchto „sportovců“ umí o svém sportu pouze hezky a poutavě psát, ale skutečnost je na míle vzdálená té prezentované idylce. Ono už pouhé zamyšlení nad tím, jak dokážou během svého tréninku ještě pořídit tolik kvalitních fotek a dalšího materiálu, smrdí! Nesnažte se být báječní, nesnažte se hledat vzory, nesrovnávejte se! Váš cíl je jasný, začít a vydržet. Porážení soupeřů a rekordů si nechme na později.



Závěr

Ať máte závodní ambice nebo se chcete canicrossu věnovat jako „hobík“, tak byste rozhodně neměli podceňovat význam bodů, které jsem výše popsal. I kdyby mělo být Vaším cílem pobíhání se psem po lese pro radost z pohybu, tak je důležitě pobíhat správně a bezpečně. V mém okolí mám až moc přátel, kteří více či méně bojovali s celou řadou běžeckých zranění. Mnoho z nich se dalo do pořádku, ale někteří díky tomu skončili s během úplně.

V příštím dílu si řekneme víc k samotné přípravě. Na co si dát pozor v tréninku bez psa, jak často trénovat a na co se zejména zaměřit.

Pokud Vás tento článek zaujal, tak prosím odebírejte tlačítkem odebírat v levém horním roku :-)

Komentáře

Oblíbené

Low carb stravování ve sportu

Canicrossové závodní módy