Nízkosacharidová strava má pozitivní dopad na Vaše zdraví a psychiku, ale neudělá z Vás výkonnější sportovce.


Překlad a shrnutí podstatních částí australské studie vlivu nízkosacharidové diety (LCHF low carbohydrates high fat) na vytrvalostní běžce z roku 2017.

Background studie

Jídelníček s nízkým obsahem sacharidů a s vysokým obsahem tuku je stále více využíván sportovci pro zlepšení tělesné kompozice a sportovního výkonu. Dosud však neexistuje konkrétní důkaz, který by potvrzoval zlepšení sportovního výkonu. Neexistuje ani rozsáhlá literatura o zkušenostech sportovců při dodržování této stravy.

Navzdory fyziologické výhodě využívání tuku jako zdroje paliva během sub-maximální zátěže, dosud neexistují žádné přesvědčivé důkazy o tom, že by tato forma stravování vedla k následnému zvýšení výkonu sportovce. Některé individuální reakce na LCHF stravu ukázaly dramatické přínosy jak pro tukový metabolismus, tak pro výkonnost a rozhodně to stojí za další výzkum. Studie však také ukázaly snížení maximálního aerobního výkonu, přičemž některé důkazy naznačují negativní vliv na cvičení v úrovni vyžší než 70% VO2 max.
Většina těchto studií byla však kritizována za to, že nebyla dostatečně dlouhá na to, aby umožnila plnou adaptaci tukového metabolismu, která vyžaduje nejméně 21 dní.

Účel této pilotní práce byl dvojí:
1) zkoumat účinky LCHF diety bez kontroly kalorií na tělesné složení a výkonnostní výsledky vytrvalostních sportovců.
2) vyhodnotit zkušenosti atletů s LCHF stravou během 10-ti týdenní intervence.

Metody

Studie podstoupilo pět Novozélandských vytrvalostních sportovců (4 ženy, 1 muž). Na počátku a po 10-ti týdnech bylo měřeno tělesné složení, ukazatele výkonu (čas do vyčerpání, VO2 max, maximální výkon W a ventilační práh) a prahové hodnoty výměny plynů. Průměrné hodnoty změny byly vypočteny a analyzovány pomocí t-testů; Na kvantifikaci změn byla použita Cohenova  metoda. Dále byli provedeny individuální rozhovory se sportovci, které se uskutečnily v pátém týdnu a na konci experimentu.

Výsledek

Všichni sportovci zvýšili svou schopnost využívat tuky jako palivový zdroj, a to i při vyšších intenzitách zátěže. Průměrná tělesná hmotnost se snížila o 4 kg. Průměrná doba zátěže do vyčerpání klesla o ~ 2 min.
U dvou jedinců pokleslo (VO2 Max: -1,69 ml.kg.min a -1,32 ml.kg.min, Maximální výkon: -18 W, a  -6 W).
U ostatních sportovců došlo k lehkému zhoršení průměrného sportovního výkonu.
Sportovci hlásili, že v počátku experimentu pociťují sníženou hladinu energie, po 10-ti týdnech se pocit energie vrátil do stavu před exporimentem. Subjektivně se zlepšil pocit celkové pohody.
Sportovci hlásili kvalitnější regeneraci a odeznění některých předchozích poranění (převážně zánětů). Všichni zaznamenali výrazné snížení pocitu hladu po tréninku. Počet jídel z průměrných pěti denně klesl na pouhá tři jídla denně.

Závěry

Navzdory poklesu výkonnosti a některým negativním zkušenostem, se sportovci  i po experimentu snažili o modifikovaný způsob stravování s nízkým obsahem sacharidů a vysokým obsahem tuku. Důvodem byl neočekávaný přínos pro zdraví a celkovou psychyckou pohodu.

Odkaz na celou studii naleznete zde

Nezapomeňte odebírat mé články a příspěvky v horní části webu :-) ! 

Komentáře

Oblíbené

Low carb stravování ve sportu

Canicrossové závodní módy