Jak vybrat minimalistickou obuv?

Něco málo k minimalistické běžecké obuvi

Díky velkému rozmachu minimalismu v letech 2014-2015 měla takřka každá značka běžeckých bot ve svém portfoliu alespoň jeden model bot, který měl více či méně splňovat parametry minimalistické obuvi pro "přirozený" běh.
Díky tomuto relativně velkému výběru a tlaku okolí, které se vezlo na vlně minimalistických běžců, se dostali i do rukou běžců ne úplně zkušených nebo dostatečně připravených na dráhu běžce minimalisty. S tím se začali objevovat problémy. Zranění, která byla způsobená dlouhým a tvrdým dopadem na patu se přesunula do podoby zánětů holeních okostic. Větších poranění lýtkových svalů a přibilo i zánětů stehenních povázek. V nejhorších případech docházelo i k únavovým zlomeninám.

Dříve než noví minimalisté stihli prošlapat své první tenké podrážky, tak jejich minimusky zapadali prachem kdesi v koutu botníku. Výrobci si samozřejmě všimli, že se spousta běžců vrací ke starým osvědčeným "měkkým" botám a opět začali reflektovat poptávku ve své nabídce pro následující kolekce. Minimusky jsou dnes na ústupu a nemůže za to skutečnost, že by nefungovali tak jak mají, ale právě ona neschopnost je správně a hlavně ve správnou dobu používat.


Jak tedy s minimuskami začít a nezranit se?

Jako ve všech ostatních aspektech běhu i zde platí pravidlo "Chvátej pomalu". Jestli je něco hlavní příčinou zranění spojených s minimalistickou obuví, tak je to právě nepřiměřeně rychlý přestup z obyčejných bot.

Vaše svaly, ať jsou sebesilnější, jsou zvyklé na určitý druh pohybu. Ten se odvyjí od Vaší běžecké techniky a ta jde ruku v ruce s přirozenou deformací působením boty na vaše chodidlo, potažmo na celou nohu. Bystří běžci vědí, že noha není jen lýtkový sval a stehenní sval. Od kyčlí dolů jsou to desítky flexorů, extenzorů a dalších pomocných svalů. Jenom v chodidle je více jak deset různých svalů. Když si tohle uvědomíte a začnete Vaše nohy vnímat jako dokonalý soubor vzájemně se doplňujících svalů, kostí a šlach, tak teprve tehdy pochopíte, jak moc je důležité opět začít postupně používat všechny svaly, které konvenční boty absolutně vyřadily z provozu.

Existuje mnoho způsobů jak zakrnělé svaly opět rozhýbat a vrátit jim funkci, kterou si pro ně matka příroda připravila. (více v dalším článku "oživujeme nohu")


Držte se těchto kroků:

Pokud úplně začínáte běhat, tak minimalistickou obuv důrazně nedoporučuji

Jestli už máte něco naběháno a uvažujete o přechodu na minimusky, tak přecházejte postupně a bezpečně. Jako dobrý ukazatel volte tzv. "*drop". Jestli je drop současných bot 12 mm přejít rovnou na 3mm nebo méně vám zajistí opravdu bolestivé zážitky. Proto postupujte 12,9,6,4 atp.

• Posilujte všechny svaly v noze a to ne až začnete běhat v minimuskách, ale už během přechodu.

• Minimusky nejprve obouvejte na krátké procházky nebo volné a lehké výběhy na měkkém povrchu.

• Střídejte boty v jednom týdnu: minimus/obyčejná bota/minimus.

Běhejte a choďte bosy, tak často, jak to jenom jde.

• Nepodceňujte první signály těla, že je něco špatně. I lehká bolest nad vnitřním kotníkem může přerůst ve velký zánět holení okostice a měkkých tkání v okolí místa, kde se setkává holení kost s kotníkem.


Jak vybrat minimalistickou obuv?

 


Postupů jak vybrat ty správné minimusky je mnoho. Osobně se řídím návodem v knize "Bosé běhání" od autorů Michaela Sandlera, Jessici Lee. Ačkoliv je kniha primárně o běhání naboso, tak pár stránek věnovali i minimalistické obuvi. Na co si tedy dát pozor a podle čeho vybírat?

Tloušťka (síla) podrážky
Chybně se traduje tvrzení, že čím nižší drop bota má, tím více minimalismu si užijete. Pro příklad běžecká kolekce od New Balance "Freshfoam" má relativně nízký drop, některé modely i nulový. Tloušťka podrážky však s minimalismem nemá nic společného. Vaše chodidlo je dokonale odříznuté od povrchu. Rozhodně je nelze považovat za boty s prvky minimalismu

Hmotnost boty
 Čím nižší tím lepší. Nízká hmotnost je spolehlivým ukazatelem minima použitých materiálů.

Drop (rozdíl výšky pata / špička)
Tato informace je chybně považována za ukazatel minimalismu. Jak jsem již zmínil výše, tak ne vždy tomu tak je. Rozhodně je dobré jít po nízkém dropu, protože deformace techniky resp. dopadu běžce bude minimální. Důrazně varuji začínající minimalisty, že čím nižší drop je, tím lépe musí být zpevněné stabilizační svaly, klenba, lýtka a další svaly, které budou přímo ovlivněny při běhu.



Šířka boty
Aby bota umožnila chodidlu pracovat správně, tak ho nesmí omezovat nejen na délku, ale ani na šířku. Při dopadu se chodidlo díky příčné klenbě přirozeně rozvíjí a tlumí tím dopad. Aby se mohlo rozvinout, tak nutně potřebuje prostor. Příčná klenba bez dostatečného prostoru v botě nefunguje tak jak má. Netlumené rázy putují dál do nohy a to nechceme :-)

Prohnutá špička boty
Údajný super prvek boty, který má pomáhat odvalit nohu do dalšího kroku. Samozřejmě je to nesmysl, který však velmi efektivně brání vašim prstům na noze správně pracovat a z dlouhodobého hlediska může způsobit různé deformace. Zejména u dětí ve fázi růstu prokazatelně deformuje prsty do nepřirozených tvarů. 90% šlach v noze vede do prstů proč jich nevyužít, když nám je příroda tak hezky připravila.

Vzorek podrážky
Čím agresivnější a členitější vzorek bota má tím více bude vaše noha izolována od povrchu. Ideální je jemný vzorek. Bohužel má vzorek přímí vliv na trakci a proto si s jemným vzorkem neužijete příliš stability v měkkém bahně.

Komentáře

Oblíbené

Low carb stravování ve sportu

Canicrossové závodní módy