Běháme rovinky, běháte rovinky?

Co jsou to rovinky?

Rovinky jsou všem zkušenějším běžcům, atletům a trenérům dobře známý pojem. Jedná se o opakované krátké běhy v rychlejším nebo stupňovaném tempu. Rovinky se běhají nejčastěji na vzdálenost 100 - 150 m na rovném nenáročném povrchu, ideálně na atletickém oválu. Rovinky běháme po celý rok před každým náročným tréninkem nebo závodem.



Proč běhat rovinky?
  • Během rovinek rozhýbete vaše svaly v maximálním rozsahu pohybu a připravíte je tak na výkon. 
  • Rovinky jsou výbornou formou rozehřátí a dynamického strečinku před výkonem.
  • Běháním rovinek si osvojíte čistou běžeckou techniku ať je vaše cílová vzdálenost jakákoliv. 
  • Rovinky Vás vytáhnou z tréninkového stereotypu a pomohou vám vybudovat svalovou paměť správného pohybu.
  • Jistě semnou bude hodně lidí souhlasit, když řeknu, že rovinky mi zlepší náladu a dodají sebevědomí před blížícím se startem závodu.
  • Pomáhají osvojit si rychlost a dynamický běh.


Jak běhat rovinky?

Co trenér to názor. Pozor však na občasný chybný náhled na rovinky jako na jistou formu intervalového tréninku. Rovinky slouží k rozehřátí a osvojení si některých běžeckých dovedností zejména techniky běhu. Nejedná se o trénink výbušné síly/rychlosti.

Jak napsal Scott Douglas ve své knize Malá červená kniha o běhání:  "Rovinky slouží k tomu, aby jste se naučili běhat rychle a hlavně bez napětí uvolněnou technikou. Ta uvolněná technika je klíčová. Díky rovinkám byste se měli cítit jako dítě, které uhání po ulici" Lepší definice než právě tato snad ani neexistuje. Svižný, energický běh a přesto lehký a nenáročný. Vyberte si rovný podklad kde se budete moci rozběhnout a spoléhat se jen na své nohy. Soustřeďte se na pohyb celého těla, na správnost dopadu. Běžte svižně vzpřímeně bez zbytečných pohybů a tvrdých dopadů.

Příklad rovinek:


  • 10x100m (2 minuty pauza mezi běhy)
  • na oválu rovinky (90m) svižně, oblouky (110m) klusem 10x opakování
  • 6x150m (mezi rovinkami odpočinek do chvíle, kdy si budete jistí, že další rovinku zdoláte ve stejném tempu bez přímého vlivu na vaší techniku běhu)







Komentáře

Oblíbené

Low carb stravování ve sportu

Canicrossové závodní módy