Jakou roli sehrává chodidlo při běhu?

Chodidlo

Alias nejlepší známý tlumič dopadu. Chodidlo je mistrovským dílem.Tvoří je 26 kostí.Obepínají je silné vazy a krátké malé svaly v podobě pláště .Ty zajišťují jejich nosnost a ochraňují jejich klenutost.K tomu,aby kdokoliv správně pochopil nedozírné množství stížností na bolesti nohou,aby správně pochopil různé formy
 nemocí,které jsou nejčastěji zapříčiněny poruchou statiky, měl by se podívat na stavbu nohy.
Musel jsem prodělat nespočet únavových zranění, abych došel k prastarému a nejefektivnějšímu způsobu tlumení dopadu při běhu. Ke správně posílenému chodilu s příčnou a podélnou klenbou, které odolá i těm nejtvrdším dopadům.




Klenba

Z mnoha kostí stavěna ,šlachy a vazy spojena konstrukce zajišťuje nohám jednak flexibilitu a jednak utváří charakteristické klenby.Ty slouží k nošení váhy těla a k odvádění a odchýlení silo vého pole.Při dopadu se obě vaše klenby rozevírají a výrazně tlumí rázy působící na vaší nohu.




Funkce nožní klenby, spirální princip

V přírodě se se spirálovou strukturou setkáváme často – větrné a vodní víry, růst rostlin, dvojitá šroubovice DNA, pupeční šňůra atd. Švýcarský lékař Christian Larsen rozvinul teorii tzv. Spiraldynamik® (přebráno z Larsen 2005, 2009), kdy ve stavbě a pohybu lidského těla nachází spirální principy. Závěrů této teorie využívám v této práci. Při vývoji od úchopové nohy opičí k lidské noze se kulovitá klenba přebudovala. Pata se otočila o 90°, zmohutněla a palec se uložil rovně dopředu – vznikla spirální klenba. Pro představu můžeme udělat pokus s ručníkem. Ždímáme složený ručník a pozorujeme změny. Ruce se hýbou protichůdným směrem, uprostřed se vyklene oblouk ve tvaru C a při další rotaci se konce ručníku zatočí do tvaru S. Tak vznikla trojrozměrná šroubovitá spirála. Podobným způsoben funguje princip spirály na noze, přednoží se vytáčí směrem dovnitř a pata směrem ven. Tímto principem se klínovité kosti dostávají těsně k sobě a drží stabilní vrchol klenby. Svaly nohy zajišťují aktivní našlapování, tlumení nárazů, odvíjení nohy a odraz.


Posilování chodidla

Chodidlo je plné svalů, které se také dají efektivně posilovat. Každý posílený sval v chodidle Vám možná pomůže vyřešit nejednu nepříjemnou bolest kolen, kotníků a dokonce i kyčlí a zad. Rozhodně vám správně posílené chodidlové svaly spevní příčnou a podélnou klenbu, která se správně vytvaruje.
Nejefektivnějším způsobem posílení chodidlových svalů je chodit bosky:-) Už jako děti jsme všichni lítali po trávě a písku bez bot, tak proč se k tomu občas nevrátit. Vaše nohy Vám za to poděkují.Další a neméně efektivním způsobem je posilování na balančních pomůckách, zejména na čočce. U tohoto druhu posilování je NUTNÉ být naboso! Mnoho trenérů nechá své cvičence hopsat na čočkách v botech a trénink tím zcela ztrácí svůj význam.Při cvičení v obuvy procvičujete pouze kotníky a lýtkové svaly.

 

 

Posilování bez pomůcek

Protažení prstů

Posaďte se na židli, bosá chodidla na podlaze. Zvedejte paty a držte prsty pět sekund rovně na podlaze. Pak postavte chodidla na špičky prstů a držte. Nakonec ohněte prsty k plosce chodidla a opět chvíli setrvejte. Vraťte se na začátek a celé cvičení desetkrát opakujte. Toto cvičení se doporučuje lidem trpícím křečemi prstů nebo kladívkovitými prsty a jako zahřívací cvičení pro posilňující cviky.

Zvedání předmětů

Rozložte na podlaze malé předměty (propiska atp.). Postupně je prsty po jedné zvedejte a nohy střídejte, dokud neposbíráte všechny předměty a přemístíte je do misky. Cvičení tonizuje šlachy a vazy, separuje a protahuje malé svaly – podobně jako zvedání volných závaží v kulturistice.

Posilování svalů

Postavte se na knihu nebo schod tak, aby prsty obou nohou přečnívaly přes okraj. Pak je pevně ohněte dolů, držte několik sekund, pevně ohněte vzhůru opět na několik sekund. Opakujte desetkrát.

Ovládání prstů

Posaďte se nebo si lehněte s nohama nataženýma před sebe. Chodidla mějte v pravém úhlu k podlaze a snažte se co nejvíce roztáhnout prsty. Pak zkuste jednotlivé prsty ohýbat. Opakujte desetkrát. (Zpočátku vám bude cvičení připadat nemožné, proto zbylé čtyři prsty přidržte rukou.)

Kreslení nohou

Posaďte se s nohama nataženýma před sebe. Chodidlo položte na zem tak, aby se země neustále dotýkala jeho vnější strana a pata. Uchopte mezi prsty tužku a opisujte s ní kruhy tak, aby vnější strana chodidla a pata stále zůstala na zemi. Proveďte desetkrát. Pak udělejte 10 kruhů směrem dovnitř. Procvičte obě nohy. Toto cvičení posiluje příčnou klenbu a posiluje odrazové svaly.

Posilování klenby

Podložte na podlahu před chodidlo váleček a rolujte jím po celé délce plosky. Válejte dozadu a dopředu desetkrát a soustřeďte se zejména na klenbu. Procvičte každou nohu. Cvičení také odstraňuje únavu a křeče. S naprostou jistotou Vám mohu potvrdit, že díky pravidelnému posilování a procvičování chodidla se mi podařilo odstranit nejen bolesti kolen, ale také špatné držení těla nejen při stání, ale i při běhu.

Zdravá chůze po celý život


Komentáře


  1. Great ?V I should certainly pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all tabs as well as related info ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Reasonably apotik menjual obat kutil kelamin terbaik

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené

Low carb stravování ve sportu

Canicrossové závodní módy